• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kan kronofogden se jag fått tillbaka på skatten?

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
141
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Hej .
Jag har lämnat in ansökan om skuldsanering... men den har inte gått igenom än men vet jag inte får ta ut mina skattepengar för dom ska gå till skulder. Min fråga är om kronofogden kan se jag fått tillbaka pengar från skatteverket om jag i stället för att sätta in dom på mitt konto sätter in dom på min dotters konto i stället.. är det någon som vet hur man gör för att komma undan kronkalle.. kan kronofogden bara se vad som kommer in på mitt konto så borde dom inte se om pengarna kommer till min dotters i stället.
Hoppas du inte får skuldsanering med detta tänk.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 569
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Om man har skuldsaldo och väntar på utmätning, löneutmätning-är det samma sak?Ska man ta pengar då?
Vi kan säga att utmätning och löneutmätning är samma så märker man inte ord.
(Det är inte samma egentligen men det är inte det viktiga)
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
967
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Vi kan säga att utmätning och löneutmätning är samma så märker man inte ord.
(Det är inte samma egentligen men det är inte det viktiga)
Det vet jag, det är därför jag skrev båda,hur ska jag skriva annars?Har skuldsaldo hos KF,vad väntar jag på,det blir både och. Okej-är det samma vid utmätning?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 569
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Kan mycket väl bli både och om man hittar något att utmäta
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Man kan få se kontoutdrag och det är lagligt. Man begär in uppgifterna helt enkelt
Ub 4:15
Hur ofta sker det och kan tex skuldsaneringar avbrytas pga tex speltransaktioner el mkt shoppande? Om ja hur vanligt är det el är det bara i speciella fall som vid misstanke om brott?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 569
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Hur ofta sker det och kan tex skuldsaneringar avbrytas pga tex speltransaktioner el mkt shoppande? Om ja hur vanligt är det el är det bara i speciella fall som vid misstanke om brott?
Det är verkställigheten som kan göra det, inte skuldsaneringsfolket. Skuldsaneringsgänget skulle kunna kräva att du skickar in det själv, dom kan inte kräva uppgifter av tredje part själva

Det är när handläggaren finner det motiverat. Jag har inte tänkt på hur ofta det görs hos oss.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 640
Poäng
1 117
Om du bara har lämnat in ansökan så är mitt förslag såhär:

När skatteåterbäringen kommer så låter du pengarna ligga på sparkonto (om pengarna kommer före du får besked).
När handläggaren kontaktar dig 1-2 dagar innan du får besked så får du helt enkelt se om h*n tar upp skattepengarna eller inte i diskussionen.

Gör handläggaren inte det så är så kan ni ju prata om något annat. (ifall du inte själv vill nämna att du har fått skattepengar som du vill betala in till skuldsaneringen om du blir beviljad. (Lätt muta dig till mer skälighet/verka duktig)).
Tar handläggaren upp vad du gjort med skatteåterbäringen så är du antingen ärlig att du har dom på sparkontot och vill betala in dom för att bättra på din skälighet att få inledande (jag hade gjort detta), eller säger något annat på egen risk.
 
Senast ändrad:

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Det är verkställigheten som kan göra det, inte skuldsaneringsfolket. Skuldsaneringsgänget skulle kunna kräva att du skickar in det själv, dom kan inte kräva uppgifter av tredje part själva

Det är när handläggaren finner det motiverat. Jag har inte tänkt på hur ofta det görs hos oss.
Ok, så man behöver inte vara orolig att ens skuldsanering avbryts för man köpt några Trisslotter el mer på Svenska Spel så länge man sköter sina betalningar?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
KF kan inte se vad som föregår på ens bankkonton vad jag vet, tror itne det är lagligt. Är väl svaret på frågan men KF vet om lön och skatter på andra sätt och du kommer inte komma undan som andra säger här. Dumt att ens försöka.

De tog sjuttiotusen från min mammas bankkonto "bara sådär". Så ja, det kan dom.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp